Covid-19 salgının tüm Dünya’yı etkisine aldığı 2020 yılında, tüm iş alanlarında artık farklı yönetim modellemelerine ihtiyaç doğdu. Pandeminin bir sonucu olarak, tüm kurumlar için değişimin zorunlu bir ihtiyaç haline geldiği görülmektedir. Değişimin ne şekilde sağlanacağından ziyade, değişimin bir zorunluluk olduğunu anlamak ve buna göre değişim mühendisliğinin devreye sokulması gerekmektedir. ‘’Değişim olmadan ilerleme mümkün değildir ve fikirlerini değiştiremeyenler hiçbir şeyi değiştiremezler.’’ sözü tam da bu günlerde yaşanan süreçleri ortaya koyan ve buna göre hareket eden kurumların daha başarılı olacağına yol gösteren bir söz olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kısa bir zaman diliminde bütün dünyada hayatı durma
noktasına getiren pandemi, Kamu Hizmeti veren kurumlarında kendilerini kontrol
etmesine olanak sağladı. Pandeminin etkisinin uzun süre devam edeceğini
düşünürsek, kamu personelinin sağlık yönünden korunmasını sağlayarak
hizmetlerin kesintisiz devam ettirilmesi, kurumların hizmet devamlılığı açısından
çok büyük önem arz etmektedir. Diğer taraftan, abonelerimiz için gerek sağlık yönünden
gerekse de müşteri memnuniyetinin en üst seviyede sağlanması için farklı gereksinimler
doğmuştur.
Pandemi sonrasında sağlık ve güvenlik, tüm kesimler için
gündemin en önemli konusu haline gelmeye başladı. Koski Genel Müdürlüğü olarak,
abonelerimize her daim kesintisiz ve kaliteli suyu ulaştırmayı asli görevi
olarak belirleyen kurumumuz da, kendi içinde reorganizasyon yaparak
abonelerimizin taleplerini ve şikayetlerini dikkate alarak değişim
çalışmalarına başladı. Pandemi döneminde kurum olarak, abonelerimizin hizmetine
yönelik çalışmalarda değişim yapılırken, bunun yanında yaşanılan ekonomik
sıkıntılara destek olmak üzere birçok radikal kararların alınmasına yönelik çalışmalar
yapıldı.
Pandemi sonrası artık hiçbir şey eskisi gibi ol-a-mayacak.
Dünya’da krizleri fırsata çevirebilen kurumlar her daim sürdürülebilir
kuruluşlar olabilmişlerdir. Su ve Kanalizasyon hizmeti veren bir kamu kurumu
olan kuruluşumuz da, yaptığı yenilikler ve iyileştirmeler ile, kamu
hizmetlerinde müşteri odaklı hizmet sistemlerinin uygulanmasında, ülkemizde
öncü kuruluşlarından birisi olma yönünde çalışmalar yapmaktadır. Kuruluşumuzun yaptığı
değişimler ile ön sıralarda yer almasını sağlamak bizlerin üzerine düşen en
önemli görevdir.
Koski Genel Müdürlüğü olarak pandemi sonrasında
çalışanlarımızın ve abonelerimizin sağlığını korumak, daha güvenilir hizmet
almalarını sağlamak ve ekonomik açıdan abonelerimize destek olmak üzere birçok
yeniliği devreye aldık. Bu çalışmalardan bazıların ülkemizde ilk yapılan
uygulama olması bizleri oldukça gururlandırdı. Tüm bu çalışmalarımızı ekip
arkadaşlarımızın özverili çalışmaları ile birlikte başardık ve başarmaya devam
edeceğiz.
Pandemi Döneminde KOSKİ Genel Müdürlüğü Tarafından Uygulamaya
Konulan Çalışmalar Nelerdir?
Çalışanlarımızın sağlığını korumak üzere yaptığımız
çalışmalar:
Pandeminin başlaması ile birlikte kurumumuzca ilk olarak
çalışanlarımızın sağlığını korumaya üzere çalışmalar yapılmıştır. Çünkü
hizmetlerimizin aksamaması için çalışan sağlığı çok önemliydi. Evden çalışma,
esnek çalışma, mesai saatlerinde değişim sağlama, özellikle abonelerin geldiği
ofislerin kalabalık olmamasını sağlama, çalışanlarımız için her türlü koruyucu
ekipman ve sağlık malzemelerinin kesintisiz sağlanması, abonelerimiz ile
aralarına mesafeyi sağlayacak cam vb. ekipmanların sağlanması, saha
personelimizin kendini koruyacak düzenlemelerin yapılması gibi çok önemli
çalışmalar yapıldı ve yapılmaya devam edilmektedir.
Abonelerimizin sağlığını
korumak ve daha sağlıklı-hızlı hizmet vermek üzere yaptığımız çalışmalar:
ü On-line işlemler
ve Mobil Koski:
Abonelerimize yönelik olarak
pandemi süresince hizmetlerimizin aksamadan yürütülmesi en önemli konulardan
biri olmuştur. Kurumumuz tarafından daha önceki dönemlerde de e-koski üzerinden
on-line abonelik ve diğer hizmetler verilmekteydi. Ancak yaygın bir kullanım
yoktu. Kurum olarak temel hedefimiz, ‘’abonelerin
hizmet noktalarına gelmeden tüm işlemlerini on-line olarak yapmasına yönelik ‘’
sistemlerin kurulmasıdır. Bu konu abone ve çalışanlarımızın sağlığı açısında
çok önem arz etmektedir. Bu çalışmayı da destekleyecek çok güzel bir uygulama
hayata geçirildi. MOBİL Koski. Tüm bu
farkındalık ve yaygınlaştırma çalışmaları karşılığını verdi. 2019 yılında
internetten 2.559 adet abonelik işlemi yapılırken, 2020 yılında bu rakam 22.582
adet olarak gerçekleşmiş ve % 783 artış olmuştur. Keza abonelik iptal
işlemlerinde 2019 yılında internetten 5.448 adet abonelik iptali yapılırken,
2020 yılında bu rakam 24.205 adet olarak gerçekleşmiş ve % 345 artış olmuştur.
Sonuçlar başarımızı ortaya koymuştur.
ü
Mesafeli Satış Sözleşmesi:
Bu çalışma Türkiye’de, Su
ve Kanalizasyon idareleri içerisinde ilk uygulama yapan kuruluş olması yönünden
bizleri gururlandırmaktadır. Aboneliğini web ya da mobilden yapan kişiler
daha önceki yıllarda, sözleşmelerini kuruma ıslak imzalı olarak elden teslim ediyordu.
Yaptığımız bu uygulama ile abone sözleşmeleri artık dijital olarak tutulmakta
olup, abonenin hem abonelik aşamasında hem de on-line olarak abonelik yaptıktan
sonra kurumumuza gelmesine gerek kalmamış oldu. Nitekim Mesafeli Satış
Sözleşmesine yönelik olarak, Kurumumuz uygulamayı başlattıktan sonra, Çevre ve Şehircilik Bakanlığından da bu
uygulamanın yürürlüğe girip uygulanmasına dair karar çıkartıldı.
ü
Telefon Destek Hatları:
Abonelerimizin hizmet noktalarına gelmelerini azaltmak
üzere, verilen hizmetler istatistik olarak analiz edildi. Bu analiz sonrasında,
abonelik hizmetlerinde tüm çalışmalar
içerisinde yaklaşık olarak %40 oranında hizmet verdiğimiz abonelik iptali işlemini
artık hizmet noktalarında verme işlemi kaldırılmıştır. Bu hizmet sadece e-koski
üzerinden veya telefon destek hattından verilmeye başlandı. Bu çalışma ile
abonelerimizin ve çalışanlarımızın sağlığı korunarak, daha hızlı hizmet verilerek
müşteri memnuniyeti artırılmış oldu.
Diğer taraftan, yine ilk su müracaat hizmetlerinde,
abonelerimize her türlü bilgiyi vermek üzere de telefon destek hattı kuruldu.
ü
Fatura Düzeltme:
Abonelerimizin faturalarını çıkarırken, sayacın gözle
görülememesinden dolayı, sistem geçmiş dönem istatistiğine bakarak aboneye
tahmini fatura çıkarabilmektedir. Abonelerimizin web üzerinden veya Mobil Koski
üzerindeki uygulamadan girerek kendi endeksine göre faturasının düzenlemesine
olanak sağlanmıştır. Bu uygulama ise, abonelerimizin tahmini olarak çıkan
faturaya itiraz etmek üzere şubelerimize gelmesi engellenmiş ve kendi endeksine
göre faturasının düzenlenmesine olanak sağlanmıştır.
Abonelerimize
ekonomik yönden destek vermek üzere yaptığımız çalışmalar:
ü 2020 Yılı
Zamlarının Geri Alınması:
2020 yılı başında kurumuzca
2019 yılı fiyatlarına %10 civarında bir artış kararı alınmıştır. Pandemi
sonrasında ise ilimizde yaşayan tüm abonelerimizin yaşadığı ekonomik
sıkıntılara destek olmak üzere kurumumuz yine su idarelerinde ilk uygulama
yaparak yapılan fiyat artışını geri aldı ve 2019 yılı fiyatlarından su
kullanımını faturalandırmaya devam etti. 2020 yılına ait fiyat artışının geri
alınması ile birlikte Konya ilimizdeki abonelerimize 65.187.100 TL’lik bir
destek sağlanmış oldu.
ü Esnaflara ve İşsiz
Kalanlara Su Faturalarında Destek:
Esnaf ve Sanatkarlar Odasına
bağlı esnaflar, pandemi nedeniyle işyerini kapatan ya da işsiz kalan esnaf ve
çalışanlara Nisan ve Mayıs aylarında işyeri veya meskende kullandıkları su
tüketimlerinin, sosyal yardım kapsamında karşılamak üzere ücretsiz kullanmaları
sağlandı. Şartları uyan ve kurumumuza başvuran esnaf ve çalışanlardan toplam
1.866 kişiye 272.607 TL’lik destek sağlandı.
ü
Peşin Su Satışı:
Abonelerimize 1 yıllık kullanmış oldukları suyu peşin
almalarına yönelik kampanyalar yapılmaktadır. Bu uygulamada Su ve Kanalizasyon idareleri
içerisinde ilk yapılan uygulamalardandır. Bu uygulama ile abonelerimiz indirimli
su alabilmektedirler.
Tüm bu uygulamalarda bizlere destek veren Konya Büyükşehir
Belediye Başkanı’mıza ve Koski Genel Müdürümüze çok teşekkür ediyoruz.
Pandeminin en kısa sürede
bitip, yeni ve güzel çalışmalarda buluşacağımız sağlık günlere en kısa sürede
kavuşmak ümidiyle…
Saygılarımla.